Czy można jeździć z uszkodzonym wahaczem?

Pytanie postawione w tytule tego krótkiego wpisu pojawia się często u kierowców, którzy ignorowali dziwne stuknięcia dobiegające z zawieszenia podczas pokonywania nierówności i dopiero podczas wizyty na corocznym przeglądzie technicznym dowiedzieli się, że wahacze w ich samochodach są uszkodzone. Osoby takie, chcąc oszczędzić, zastanawiają się, czy zgłoszona przed diagnostę usterka jest na tyle poważna, że wymaga pilnej naprawy, czy też może jeszcze poczekać.

Chcemy od razu zaznaczyć, że odpowiedź na to pytanie może być tylko jedna i jest nią NIE! Wahacze do samochodów są kluczowym elementem układu zawieszenia, czyli układu, na którym opiera się cała masa samochodu i przez to od ich sprawności zależy bezpieczeństwo twoje, twoich współpasażerów i innych uczestników ruchu. Jeśli więc wahacze w twoim samochodzie są uszkodzone i wymagają naprawy, to nie zwlekaj i umawiaj się ze swoim mechanikiem.

My postaramy się tylko wyjaśnić ci, jak ważnym elementem samochodu osobowego są wahacze i jak dużo zależy od tego, czy są sprawne. Mamy nadzieję, że to przekona ci do tego, aby zawsze poruszać się samochodem na sprawnym zawieszeniu.

Budowa i funkcja wahacza

Wahacz jest częścią układu zawieszenia, która pośrednio łączy koło samochodu z podwoziem. Jest to więc element, na którym po części opiera się masa całej maszyny. Sama budowa wahacza różni się w zależności od producenta i modelu samochodu, ale zawsze jest to sztywny element zawieszony na tulejach, który wykonuje cykliczny ruch wraz z pokonywanymi przez samochód nierównościami. Jego zadaniem jest, jak już pisaliśmy, łączenie elementów zawieszenia, jednocześnie zapewniając im zaplanowany przez konstruktorów promień ruchu. Wahacz jednak nie tylko łączy różne elementy zawieszenia w całość, ale robi to, tłumiąc drgania powstałe w wyniku nierówności nawierzchni.

Jeśli wahacz w twoim samochodzie jest niesprawny i nie może spełniać poprawnie swojej funkcji, to zauważysz pogorszoną pracę zawieszenia skutkującą mniej komfortową jazdą, usłyszysz niepokojące dźwięki z okolicy kół, a samochód będzie się prowadził mniej precyzyjnie.